Translate

Sunday, February 9, 2020

Aku Apa Rasaku

Setelah beberapa hari bersendirian di dalam wad. Setelah 2 minggu ditinggal pergi. Aku cuba selami apa rasa aku. Apa dalam hati aku. Apa dalam diri aku. Aku akhirnya faham sedikit demi sedikit. Aku bukan menangisi pemergian abah seperti aku dalam usiaku kini. Aku seperti anak tadika yang kehilangan abah.
Mana lelaki tua yg memimpin tangan aku melintas jalan ke sekolah. Mana lelaki tua yg memimpin tangan aku hingga ke tangga sekolah. Mana lelaki tua yg mengendong aku naik tangga sekolah saat aku xmau sekolah. Mana lelaki tua yg menunggu aku diseberang jalan tatkala cikgu melepaskan aku melintas jalan utk pulang. Mana lelaki tua yang menahan dadanya utk aku gentel sehingga tertidur. Mana dia.... mana...
Dia dibungkus... dia diusung pergi... pergi dari aku. Dia akhirnya ditimbus dengan tanah pada kedalaman 7 kaki...
Puas aku menanti. Dia xkan pulang lagi.
Sepi hidup aku. Sepi dunia aku. Tiada lagi gelak tawa. Tiada lagi rengusan marah. Tiada lagi dia. Tiada lagi. Yang Maha Pencipta telah mengambil kembali pinjamanNya pada aku.
Yang tinggal untuk aku hanyalah kenangan.
Abah..ni Ashikin abah. Rindu pada abah. Aku sanggup dimarah walau 100 kali sehari asalkan ada Abah untuk aku. Namun apakan daya... sudah takdir Allah abah pergi dahulu.
Aku masih ingat hari pertama aku masuk tahun 1. Abah hantar aku. Abah tunggu aku depan kelas. Kelas 1 Merah. Abah bawa aku ke kantin. Abah ambil aku balik dari sekolah. Bila hari ambil kad kemajuan, abah datang sekolah. Abah sengih saja dgr komen cgu pasal aku. Maklumlah... aku pandai. Komen baik2 saja. Abah akan usap kepala aku. Darjah 1.... darjah 2....
Hari penyampaian hadiah, mak yang datang sebab abah meniaga.
Paling aku suka bila pagi2 abah sikat rambut aku. Masa tadika. Masa darjah 1.
Abah, anak abah usia 39 bila abah tinggalkan. Tapi jiwa yg bersesih ni seolah olah berusia 6 tahun. Terlalu fragile.
Muka abah sejuk sangat malam tu. Sejuk sangat bah. Tak puas peluk abah. Tak puas cium abah. Abah... jiwa ini perlukan abah.
Jiwa ni tak kuat bah. Lemah....
Seperti mana abah terjatuh hari tu... seperti itulah anak abah terlungkup sekarang............

No comments:

Post a Comment