Translate

Tuesday, February 11, 2020

Kosong... Kosong... Kosong...



    Aku dari dlu sukakan nature. Kawan dengan lembu. Nak termenung pun masuk hutan. Hutan kat rumah tok aku ja pun. Hutan nipah. Perati rumpun buluh. Seluk ikan kaqin. Merayau sorang-sorang. Jemu baru cari kawan. Paling-paling pi cari tokcik aku. Toknjang aku. Pi cari siput pait. Melawak berkelaie pimai2... balik. Hadap An aku... tebang pisang... kutip asam... kacau dia bg makan ayam... lepas tu dia nak sakai aku ngn kayu... mcm tu la...  Cabut uban tok. Picit kaki dia... picit pala dia... 
    
    Aku dlu kencin mlm. Semua org xmau tdoq ngn aku. Tp yg setia tdoq ngn aku, Tok aku. Setiap kali aku balik rumah dia... mesti dia ydoq ngn aku. Sebelum2 tu... aku tdoq bilik cu aku. Boh toto.. lapik plastik ngn kain batik... Masa abah bawak tok yam dok ngn kami, aku keja jaga tokyam. Dia mata x nmpk. Sbb kena kayap dlm kepala tapi x berubat. Ganggu saraf mata. Antara kerja aku... pimpin pi mandi... pimpin pi ambk ayaq smayang.... part aku suka... pebetoi arah sembahyang dia... tiap kali lps sujud, bila berdiri tegak(tak tegak pun sbb tokyam dh bongkok) mesti beralih arah... aku pusing pungkoq dia... hahahhaha...
    
    Pernah di hujung2 usia dia... dia dh nyanyuk sket, dia nak mandi telaga. Rumah dia di Hutan Kampung ada telaga. Aku bwk dia jalan pusing rumah... bwk pi bilik ayaq jiran sebelah... bilik ayaq depa kat luar rumah... berbumbung bagai... air sejuk.... seronok dia aku juruih dgn ayaq telaga... rasa sejuk....Sekadar memenuhi permintaan.... Aku ni nak kata boring... x la boring... suasana sunyi ni aku suka. Dh seminggu dalam wad. Dok sorang2... byk la terobek aku. Sat gelak... sat tereyak... hahahahhahaha..... Aku tengah cari kekuatan nak balik bekerja. Sungguh aku xdak kekuatan tu. Jiwa aku kosong. Kosong. Kosong.

No comments:

Post a Comment