Translate

Saturday, February 8, 2020

Abah


Belum sebulan kau pergi. Tetapi dunia terasa terlalu lama tanpamu. Tiada lagi abah yg boleh dibawa bergurau. Gelak tawa... rengusan marah... semua sudah tinggal kenangan.
Tanggal 27 January 2020, aku kehilangan Abah. Diusia 79 tahun 11 bulan abah tinggalkan aku. Pada umur 39 tahun 10 hari aku bergelar anak yatim. Pada ketika aku masih memerlukan dia disisi. Hancur luluh hatiku. Tergapai gapai mencari arah.
Masih terkenang kata- kata abah pada kali terakhir kami bersua. Kalau aku tahu itu terakhir kalinya... akan aku peluk abah kemas. Takkan aku lepaskan abah.
Teringat habit masa kecil... sebelum tidur mesti menggentel tetek abah. Tak gentel x lena tidur.
Abah suka makan buah tembikai. Aku pun sama. Abah suka makan durian. Aku pun sama. Abah suka makan pasembot. Aku pun sama.
Bah.... chek rindu abah. Rindu yg x dpt diucapkan. Rindu yang sukar dilafazkan.


No comments:

Post a Comment