Translate

Saturday, June 4, 2016

Perjalanan Pasti

          Beberapa minggu setelah mendapat perkhabaran sedih, jatuh bangun seorang sahabat. Seorang guru yang hebat dan cemerlang. Lembut tutur kata. Manis senyuman. Seorang anak yang soleh. Seorang suami yang bertanggungjawab. Sehingga ke akhir hayat. Seorang bapa yang penyayang. Walaupun perkenalan kami cuma seketika, tetapi dia ada dalam ingatan, Jelas dan terang. Itulah dia, Allahyarham Cikgu Rabiudin Baharudin.

          Pemergian beliau ditangisi. Pemergian beliau diiringi doa. Pemergian beliau mengakhiri apa jua kesakitan yang mungkin tidak beliau ceritakan pada semua. Kesakitan yang mungkin cuma beliau simpan sendirian. Demi membahagiakan isteri dan anak-anak tercinta. Demi tidak merisaukan si ibu yang kian dihimpit usia.

          Kehidupan seharian di beberapa tahun terakhir beliau didedikasikan buat isteri yang terlantar sakit. Lelaki ini, suatu contoh yang tak ternilai. Sukar melihat lelaki sebegini di dunia yang penuh pancaroba ini. Melainkan, wanita itu adalah jaminan kepada sesuatu yang berharga buatnya. Selingkuhan adalah sesuatu yang pasti. Tidak kurang yang menambah bilangan isteri. Itu nafsu.

          Menjaga kebajikan isteri dan anak-anak adalah keutamaan beliau. Aku berharap dan aku berdoa untuk kesembuhan dan apa saja yang terbaik buat beliau. Aku jarang berdoa untuk sesiapa seperti itu. Aku tak dapat memikirkan perjalanan seterusnya hidup si isteri yang sakit dan anak-anak yang bakal menduduki peperiksaan. Rahmati mereka Ya Allah. Permudahkanlah perjalanan hidup mereka.

          Orang yang baik, pasti diingati. Guru yang hebat, sememangnya layak diberi perhatian. Terima kasih Menteri Pelajaran, DS Mahdzir b. Khalid. Anda sangat prihatin. Juga buat SUSK Datuk Ramli. Keep up the good work. For my personal opinion, DS Mahdzir Khalid is the only minister with the super match portfolio.



No comments:

Post a Comment